Pertama: Mengurus Jenazah Ibubapa.
Apabila salah seorang atau kedua-dua ibubapa meninggal dunia,
hendaklah kita sebagai anak memastikan jenazah mereka diuruskan
secepat mungkin. Pengurusan jenazah terdiri daripada:
-
Memandikan jenazah.
-
Mengkafan jenazah.
-
Mensolatkan jenazah.
-
Mengkebumikan jenazah.
Sekalipun proses pengurusan jenazah dilakukan oleh orang-orang yang
terlatih dalamnya, adalah utama jika kita dapat turut serta. Jika
tidak tahu apa dan bagaimana caranya untuk turut serta, maka
sekarang adalah masa yang tepat untuk mula mencari ilmu tentang
pengurusan jenazah. Setiap daripada proses pengurusan jenazah
memiliki petunjuk daripada al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih
sehingga ia memerlukan buku yang berasingan untuk menerangkannya.
Saya tidak akan menerangkannya dalam buku ini, sebaliknya
mengesyorkan untuk mendapatkan buku Ahkam al-Jana’iz wa Bid’iha
oleh Muhammad Nashr al-Din al-Albani rahimahullah.[1]
Apabila ibubapa meninggal dunia, hendaklah kita menyemak sama ada
mereka memiliki hutang yang belum dilunaskan. Hutang tersebut
terbahagi kepada dua jenis:
Hutang Harta Benda:
Hutang seperti ini akan menawan ibubapa yang meninggal dunia
sehinggalah ia dilunaskan. Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam pernah bersabda kepada Sa‘ad ibn al-Atswal
radhiallahu 'anh yang baru kematian saudaranya:
Saudara kamu tertahan disebabkan hutangnya, oleh itu pergilah engkau
melunasinya.[2]
Jika kita tidak mampu membayarnya, maka ia menjadi tanggungjawab
negara. Jika negara enggan melaksanakan tanggungjawab tersebut, maka
hendaklah umat Islam saling membantu untuk melunasinya. Pilihan lain
ialah berjumpa dengan pihak yang dihutang dan berbincang dengan
mereka, mudah-mudahan mereka memansuhkan hutang tersebut atau
memberi jalan lain yang lebih mudah.
Menyentuh tentang hutang dan harta, janganlah kita merasa berat
untuk melaksanakannya. Janganlah hal ini dipandang sebagai “membayar
hutang orang lain” tetapi pandanglah ia sebagai “membuat pelaburan
dengan Allah”.
Hutang Ibadah:
Jika ibubapa memiliki hajat untuk melaksanakan sesuatu ibadah lalu
mereka tidak sempat kerana meninggal dunia, maka kita boleh
melaksanakan ibadah tersebut. ‘Abd Allah ibn ‘Abbas radhiallahu 'anhuma
menerangkan:
Bahawa seorang wanita daripada Juhainah datang menemui Nabi
shallallahu 'alaihi wasallam dan berkata: “Sesungguhnya ibuku
bernazar untuk melaksanakan haji akan tetapi dia tidak sempat
melaksanakan haji tersebut sehingga dia meninggal dunia. Apakah
boleh aku melaksanakan haji tersebut untuknya?”
Rasulullah menjawab: “Ya, hajikanlah dia. Apa pandangan kamu jika
ibu kamu memiliki hutang, adakah kamu juga akan melunasinya?
Lunaskanlah untuk Allah kerana (hutang kepada) Allah adalah lebih
berhak untuk dilunasi.”[3]
Jika ibubapa memiliki rancangan tertentu dan mereka tidak sempat
melaksanakannya, kita sebagai anak boleh melaksanakannya dan
ganjaran kebaikan akan mengalir kepada ibubapa dan juga kita. Jabir
bin ‘Abd Allah radhiallahu 'anh menerangkan:
Nabi
shallallahu 'alaihi wasallam pernah berkata:
“Apabila datang
harta dari Bahrain nescaya aku akan memberi engkau sekian-sekian.”
Namun harta dari Bahrain tidak datang sehinggalah Nabi
shallallahu 'alaihi wasallam wafat.
Ketika harta dari Bahrain sampai, Abu Bakar (radhiallahu 'anh)
memerintahkan seseorang menyeru: “Sesiapa yang memiliki janji atau
hutang dengan Nabi
shallallahu 'alaihi wasallam datanglah kepada kami.”
Maka aku datang dan berkata: “Sesungguhnya Nabi
shallallahu 'alaihi wasallam berjanji kepada aku sekian-sekian.”
Maka dia memberi aku satu genggaman dan aku menghitungnya,
ternyata
jumlahnya lima ratus (dirham). Dia berkata: “Ambillah lagi
seumpamanya.”[4]
Dalam hadis di atas, janji Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam kepada Jabir dilaksanakan oleh Abu Bakar radhiallahu
'anh sebagai pemerintah pada saat itu. Dalam kes ibubapa, janji
atau rancangan mereka boleh dilaksanakan oleh anak-anaknya.
Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:
Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan
(balasan) apa yang diusahakannya.
[al-Najm 53:39]
Seorang anak adalah hasil usaha ibubapanya sebagaimana sabda
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam:
Sesungguhnya sebaik-baik apa yang dimakan oleh seseorang ialah
daripada hasil usahanya sendiri dan anaknya termasuk daripada hasil
usahanya.[5]
Justeru apa jua kebaikan yang selari dengan syari‘at yang dilakukan
oleh kita sebagai seorang anak, seperti beribadah, bersedekah,
amar ma’ruf dan nahi mungkar dan selainnya, maka ibubapa
akan memperoleh ganjaran. Ganjaran tersebut akan diperolehi oleh
ibubapa sama ada kita meniatkan atau tidak, kebaikan yang dilakukan
itu kepada mereka.
Antara contoh kebaikan yang memberi manfaat kepada ibubapa ialah
apabila kita “mengambil al-Qur’an” sebagaimana hadis berikut
daripada Buraidah radhiallahu 'anh:
Aku duduk di sisi Nabi
shallallahu 'alaihi wasallam, lalu aku mendengar baginda bersabda:
“Pelajarilah surah al-Baqarah kerana mengambilnya merupakan
keberkatan, meninggalkannya merupakan kerugian dan orang yang suka
membuat kebatilan tidak akan mampu mengilmuinya.”
Kemudian baginda
diam sesaat, lalu bersabda:
“Pelajarilah surah al-Baqarah dan Ali Imran kerana kedua-duanya
adalah al-Zahrawan yang menaungi orang yang memilikinya pada Hari
Kiamat, seakan-akan dua gumpalan awan atau dua barisan burung.
Sesungguhnya al-Qur’an akan menemui pemiliknya pada Hari Kiamat
ketika dia dibangkitkan daripada kuburnya seperti seseorang yang
berkulit kuning, lalu dikatakan kepadanya:
“Adakah kamu mengenal aku?”
Dia menjawab: “Aku tidak mengenal engkau.”
Dikatakan (lagi)
kepadanya: ““Adakah kamu mengenal aku?”
Dia menjawab: “Aku tidak
mengenal engkau.”
Lalu dikatakan: “Aku adalah sahabat kamu:
al-Qur’an,
yang telah membuat kamu kehausan pada siang hari
dan
menyebabkan kamu tidak tidur pada malam hari.
Sesungguhnya setiap
pedagang berada di belakang barang dagangannya
Lalu dia diberi kerajaan dari arah kanannya, diberi keabdian dari
sebelah kirinya,
diletakkan di atas kepalanya mahkota kebesaran dan
ibubapanya dikenakan pakaian yang membuatkan seluruh penduduk dunia
berdiri menghormati mereka berdua. Maka mereka berdua bertanya:
“Dengan apakah menyebabkan kami menerima semua ini?”
Dijawab:
“Dengan sebab anak kalian berdua yang mengambil al-Qur’an.”
Kemudian dikatakan (kepada anak tersebut):
“Bacalah (al-Qur'an) dan
naiklah darjat-darjat syurga dan ruangan-ruangannya.”
Dia terus naik
selama membaca al-Qur’an sama ada secara cepat atau perlahan.[7]
Dimaksudkan yang “mengambil al-Qur’an” adalah
melaksanakan apa yang dituntut ke atas setiap orang Islam terhadap
al-Qur’an, iaitu:
-
Beriman kepadanya.
-
Membacanya dengan disiplin tajwid.
-
Menelaahnya, yakni memerhati dan mengkaji kandungannya (tadabbur).
-
Mempraktikkannya dalam segala liku kehidupan.
-
Menyampaikannya sama ada untuk tujuan dakwah atau menegakkan hujah.
-
Membelanya daripada tuduhan orientalis dan penyelewengan segelintir umat Islam.
Apabila kita melaksanakan keenam-enam tuntutan di atas sekuat mampu,
maka kita dikira telah “mengambil al-Qur’an” dan
diberi kedudukan yang mulia di Hari Akhirat kelak. Kemuliaan ini
juga kemudiannya dikurniakan kepada ibubapa kita sebagaimana yang
dijelaskan dalam hadis di atas.[8]
Contoh kebaikan lain yang dapat kita lakukan untuk ibubapa ialah
bersedekah, seperti mana hadis berikut daripada ‘Abd Allah ibn
‘Abbas radhiallahu 'anhuma:
Sesungguhnya datang seorang lelaki dan bertanya kepada Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam: “Sesungguhnya ibuku meninggal dunia,
apakah bermanfaat untuknya jika aku bersedekah untuknya?” Rasulullah
menjawab: “Ya.”
Lelaki itu lantas berkata: “Sesungguhnya aku
memiliki sebuah kebun yang berbuah,
maka saya persaksikan kepada
engkau bahawa aku mensedekahkannya untuknya.”[9]
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
Sesiapa yang memulakan dalam Islam sunnah yang baik lalu ia
diamalkan selepas itu,
ditulis untuknya (pahala) seperti pahala
orang yang mengamalkannya tanpa dikurangkan pahala mereka (para
pengamal itu) sedikit pun.
Sesiapa yang memulakan dalam Islam sunnah
yang jahat lalu ia diamalkan selepas itu
ditulis untuknya (dosa)
seperti dosa orang yang mengamalkannya tanpa dikurangkan dosa mereka
(para pengamal itu) sedikit pun.[10]
Senafas dengan hadis di atas adalah:
Apabila seorang manusia meninggal dunia, terputuslah daripadanya
amalannya kecuali tiga perkara: sedekah jariyahnya atau ilmunya yang
dimanfaatkan atau anak shalih yang mendoakannya.[11]
Berdasarkan kedua-dua hadis di atas, jika ibubapa pada masa hidup
pernah melakukan satu amalan yang disyari‘atkan kepada masyarakat,
maka hendaklah kita memastikan amalan tersebut terus dilaksanakan
selepas mereka meninggal dunia. Sebagai contoh, jika ayah pernah
mensedekahkan sejumlah naskah al-Qur’an kepada surau berhampiran
untuk menjalankan kelas pengajian al-Qur’an, pastikan al-Qur’an
tersebut dalam keadaan baik dan kelas pengajian diteruskan oleh ahli
surau. Jika ibu pernah membuat kelas tuition secara percuma
di rumah bagi budak-budak yang tidak berkemampuan, pastikan dicari
dan dibayar seorang guru yang baru agar kelas
tuition
tersebut dapat diteruskan.
Akan tetapi seandainya ibubapa pernah melakukan sesuatu yang
bertentangan dengan syari‘at dan mereka tidak sempat membetulkannya
pada masa hidup, hendaklah kita memastikan ia dibetulkan setelah
mereka meninggal dunia. Sebagai contoh, seandainya ayah pernah
menulis buku yang di dalamnya mengandungi kesalahan dan hal ini
dikesan oleh kita, maka dalam cetakan akan datang perbetulkanlah
kesalahan tersebut. Jika ibu pernah berselisih pendapat dengan
seorang jiran sehingga menyinggung perasaan dia, maka pergilah
berjumpa dengan jiran tersebut dan mohonlah maaf bagi pihak ibu.
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
Apabila seorang manusia meninggal dunia, terputuslah daripadanya
amalannya kecuali tiga perkara: sedekah jariyahnya atau ilmunya yang
dimanfaatkan atau anak shalih yang mendoakannya.[12]
Dalam sebuah hadis yang lain baginda juga bersabda:
Sesungguhnya Allah
‘Azza wa Jalla menaikkan darjat seorang lelaki yang shalih di
syurga,
lalu dia bertanya: “Wahai Tuhan! Kenapakah saya mendapat
kelebihan ini?”
Dijawab: “Disebabkan permohonan ampun anak kamu
kepada kamu.”[13]
Doa keampunan kepada ibubapa yang boleh diamalkan adalah daripada
al-Qur’an seperti mana yang dikemukakan sebelum ini:
“Wahai Tuhanku! Ampunkanlah bagiku, dan bagi kedua ibu bapaku,
serta
bagi sesiapa yang masuk ke rumahku dengan keadaan beriman;
dan (ampunkanlah)
bagi sekalian orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan;
dan
janganlah Engkau tambahi orang-orang yang zalim melainkan kebinasaan!”
[Nuh 71:28]
Memandangkan hadis yang pertama menyebut doa seorang anak yang
shalih secara umum, maka dianjurkan juga mendoakan rahmat kepada
ibubapa sebagaimana berikut:
“Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana
mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku
semasa kecil.”
[al-Isra’ 17:24]
Demikianlah dua doa yang diajarkan oleh al-Qur’an dan ia mencakupi
dua perkara yang amat diperlukan oleh ibubapa setelah mereka
meninggal dunia: keampunan dan rahmat daripada Allah Subhanahu wa
Ta'ala. Doa-doa ini boleh kita baca di mana-mana dan pada
bila-bila masa. Ia tidak terhad kepada saat menziarahi kubur ibubapa.
Kebaikan yang terakhir adalah setinggi-tinggi kebaikan yang dapat
dilakukan oleh seorang anak kepada ibubapanya yang telah meninggal.
Hadisnya adalah seperti berikut:
Dalam satu perjalanan ke Mekah, ‘Abd Allah ibn ‘Umar
radhiallahu 'anhuma menemui seorang Arab Badui. Lantas Ibn ‘Umar
mengucapkan salam kepada beliau, menaikkan beliau ke atas keldai
yang tadi ditungganginya dan kemudian memberikan beliau serban yang
sedang dipakainya.
Ibn Dinar (yang menyaksikan perbuatan Ibn ‘Umar)
berkata kepadanya:
“Semoga Allah memperelok keadaan kamu!
Sesungguhnya mereka adalah orang Arab Badui
dan sesungguhnya mereka
sudah mencukupi dengan sesuatu yang sedikit.”
Maka Ibn ‘Umar
menjawab:
“Sesungguhnya ayah orang ini adalah sahabat yang amat dicintai oleh
(ayahku) ‘Umar bin al-Khaththab. Sesunguhnya aku mendengar
Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
“Sesungguhnya bakti
terbaik seorang anak ialah
menghubung silaturahim dengan orang yang
dicintai ayahnya.”[14]
Berdasarkan hadis di atas, hendaklah kita berbuat baik kepada
ibubapa yang sudah meninggal dunia dengan menjalinkan hubungan
silaturahim dan berbuat baik kepada sesiapa sahaja yang dicintai
atau menjadi sahabat karib ibubapa semasa mereka masih hidup.
Demikian tujuh ruang berbuat baik kepada ibubapa yang dibuka oleh
Allah Subhanahu wa Ta'ala kepada kita setelah ibubapa
meninggal dunia. Laksanakanlah ketujuh-tujuh perkara di atas,
nescaya ia memanfaatkan ibubapa. Janganlah ditambah atau dikurangi,
melainkan memiliki dalil yang sahih lagi jelas.[15]
[1] Kitab ini memiliki dua
edisi terjemahan:
-
Tuntutan Lengkap Mengurus Jenazah yang diterbitkan oleh Gema Insani Press, Jakarta, 1999.
-
Hukum & Tatacara Mengurus Jenazah Mengikut al-Qur’an & as-Sunnah yang diterbitkan oleh Pustaka Imam Asy-Syafi’e, Bogor, 2005.
[2]
Sahih:
Dikeluarkan oleh Ibn Majah dan dinilai sahih oleh al-Albani
dalam Shahih Sunan Ibn Majah – hadis no: 2433
(Kitab
al-Ahkam, Bab membayar hutang orang yang meninggal dunia).
[3] Sahih:
Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya – hadis
no: 1852 (Kitab al-Hajj, Bab menunaikan nazar haji untuk
yang meninggal dunia).
[4] Sahih:
Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya – hadis
no: 2296 (Kitab al-Kafalah, Bab orang yang
bertanggungjawab untuk menunaikan hutang si-mati…).
[5] Sahih:
Dikeluarkan oleh Abu Daud dan dinilai sahih oleh al-Albani
dalam Shahih Sunan Abu Daud – hadis no: 3528
(Kitab
al-Buyu’, Bab berkenaan seorang yang makan daripada harta
anaknya).
[6] Ini adalah satu kiasan,
bererti setiap orang berbangga dengan barang yang bernilai
bagi dirinya manakala seorang pemilik al-Qur’an pada Hari
Kiamat akan berbangga dengan barang yang paling bernilai di
atas semua barang, iaitu al-Qur’an.
[7] Sanad Hasan:
Dikeluarkan oleh Ahmad dalam Musnadnya – hadis no:
22950 (bagi edisi 6 jld., rujuk jld. 5, ms. 348) dan
sanadnya dinilai hasan oleh Syu‘aib al-Arna‘uth.
[8] Alhamdulillah,
saya telah menyusun sebuah buku khas yang menjelaskan
perlaksanaan tuntutan-tuntutan di atas, berjudul Marilah
Berkenalan Dengan al-Qur’an terbitan Jahabersa, Johor
Bahru, 2005.
[9] Sahih:
Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya – hadis
no: 2770 (Kitab al-Wasiat, Bab jika diwakafkan tanah…).
[10] Sahih: Dikeluarkan
oleh Muslim dalam Shahihnya – hadis no: 1017
(Kitab
al-Zakat, Bab suruhan bersedekah sekalipun dengan setengah
biji tamar…)
Banyak berlaku salah faham terhadap
hadis ini sehingga ia dijadikan dalil oleh sebahagian pihak
untuk mencipta amalan-amalan yang baru. Untuk mengetahui
maksud sebenar hadis ini, rujuk buku Bid’ah Hasanah:
Istilah Yang Disalah Fahami oleh Asri Zainul Abidin,
terbitan Jahabersa, Johor Bahru, 2005.
[11] Sahih: Dikeluarkan
oleh Muslim dalam Shahihnya – hadis no: 1631
(Kitab
al-Wasiyat, Bab apakah ganjaran yang diperolehi oleh
manusia setelah dia meninggal dunia).
[12] Sahih: Dikeluarkan
oleh Muslim dalam Shahihnya – hadis no: 1631
(Kitab
al-Wasiyat, Bab apakah ganjaran yang diperolehi oleh
manusia setelah dia meninggal dunia).
[13] Sanad Hasan:
Dikeluarkan oleh Ahmad dalam Musnadnya – hadis no:
10610 (jld. 2, ms. 509) dan sanadnya dinilai hasan oleh
Syu‘aib al-Arna’uth.
[14] Sahih: Dikeluarkan
oleh Muslim dalam Shahihnya – hadis no: 2552
(Kitab
al-Birr wa al-Sholah wa al-Adab, Bab keutamaan berbuat baik
kepada rakan ayah dan ibu).
[15] Sebagai contoh,
menziarahi kubur ibubapa tidak termasuk dalam rangka berbuat
baik kepada ibubapa. Ini kerana menziarahi kubur kebaikannya
adalah untuk penziarah dan bukan yang diziarahi. Lebih
lanjut, hubungan orang Islam dengan kubur boleh dibahagikan
kepada tiga:
-
Sunnah dan disyari‘atkan, iaitu apabila seseorang menziarahi kubur atas tujuan mengambil iktibar, melembutkan hati, menginsafkan diri dan mengingati kematian.
-
Harus, iaitu apabila seseorang sekadar melintasinya seperti orang yang dalam perjalanannya ke kerja, dia melalui tanah perkuburan.
-
Bid’ah dan dilarang, iaitu apabila seseorang melakukan pelbagai kurafat di atas kubur seperti menuang air Yasin, menabur bunga, memacak payung, membaca al-Qur’an, mengambil berkat daripada ahli kubur, berdoa meminta pertolongan atau bertawasul kepada ahli kubur, menyembelih haiwan, memberi sajian makanan dan sebagainya.